Komosa ryżowa – właściwości i zastosowanie

Dzięki dużej zawartości składników odżywczych, komosa ryżowa (inaczej quinoa) zaliczana jest do kategorii superfoods. Działa antyoksydacyjnie, przeciwzapalnie, przeciwwirusowe oraz przeciwgrzybicze, a dodatkowo jest bardzo bogatym źródłem białka.

Komosa wspiera również prawidłową pracę układu krążenia dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Bezglutenowe źródło białka

Komosa należy do tak zwanych pseudozbóż. Oznacza to, że choć wytwarza nasiona o wysokiej zawartości skrobi, nie jest zbożem. Od zbóż odróżnia ją między innymi brak glutenu, a także zawartość flawonoidów – zboża nie zawierają ich w ogóle.

Dzięki wysokiej zawartości białka, quinoa jest lubiana i ceniona przez wegan oraz wegetarian. Z powodzeniem zastępuje im ona odzwierzęce źródła białka, a przy tym jest smaczna.

Dodatkowo, komosę ryżową spokojnie mogą spożywać osoby cierpiące z powodu celiakii. Jako pseudozboże, nie zawiera ona glutenu i jest w pełni bezpieczna dla chorych na tę chorobę.

Jak wykorzystać komosę w kuchni?

Jedynym ograniczeniem w tym zakresie jest wyobraźnia. Komosę można dodać zarówno do zupy, jak i do sałatki czy w formie dodatku do mięsa, jajka lub warzyw. Ale oprócz tego, roślina ta doskonale sprawdzi się również w koktajlach owocowo-warzywnych czy daniach na słodko, jak placuszki lub owsianka. Quinoa wyśmienicie smakuje zarówno w wersji wytrawnej, jak i na słodko.

Wszelkie dania przygotowane z komosy ryżowej, będą nie tylko smaczne, ale przede wszystkim bardzo zdrowe, dlatego dobrze jest włączyć ją do swojej diety.